5 grundpiller til en effektiv kommunikation.

5 grundpiller til en effektiv kommunikation.

I NLP Neuro Lingvistisk Programmering har vi 5 grundpiller til effektiv kommunikation.

1 Outcome.
2 Sanseskarphed.
3 Rapport
4 Fleksibel
5 Kongruens

1 Grundpille Definer outcom, sætte sig mål og definere hvilke beviser du skal have for at nå målet.
En af grundantagelserne i NLP er at, du har alle de ressourcer der skal til at nå dit mål eller outcom. Der sker bare det at vi ikke altid oplever at vi har ressourcerne, det kan skyldes gamle erfaringer, som får os til at tro det ikke kan lade sig gøre. Fortvivl ikke, vi kan alle lærer at definere outcoms som er holdbare. Brug SMART til at få et holdbart outcom.

S = Specifikt og positivet formuleret.
M = Målbart.
A = Attraktivt.
R = Realistisk og økologisk.
T = Tidsbestemt.

Målet skal formuleres så præcist som muligt, du skal vide hvornår målet er nået. Målet skal være vigtigt for dig. Målet skal også være realistisk i forhold til den tid og ressourcer du har til rådighed. Til sidst hvornår ønsker du at målet er nået.

2 Grundpille Sanseskarphed betyder at du iagttager alle de verbale og nonverbale signaler som andre mennesker udsender når du kommunikerer. Du skal kalibrerer i forhold til den du kommunikere med. Du kan lærer mere om sanseskarphed ved at kontakte mig.

3 Grundpille Rapport er når to mennesker sidder i en fordybet samtal og deres kropssprog og tonefald stort set er ens. Når der er rapport i samtalen, er der en god kommunikation, rapport opnår ved at pace og lede.

4 Grundpille Fleksibilitet i tanker og handlinger er en grundlæggende forudsætning i en god kommunikation. Opfattelsespositioner skiftes når du vil øge din personlige fleksibilitet og du derved opnår en mere effektiv kommunikation.

5 Grundpille Kongruens handler om overbevisninger og om hvordan vi opfatter omverden.

Kontakt mig for mere information om effektiv kommunikation.

Hilsen Lars din coach.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *